Ja, du læser det rigtigt. Din krop er ligeglad med hvilket produkt det skal brænde for at få den nødvendige energi. Som snack valg har både en Snickers bar og en banan meget lignende makronæringsprofil (forholdet mellem carb og protein til fedt).

Du kan måske sige, at man generelt betragtes som det sundere valg, men begge produkter er sukkerbaserede. En banan er fuld af fructose, ligesom en Snickers bar er fyldt med raffineret sukker. Faktum er, din krop er ligeglad med hvilken af ​​disse to snacks du forbruger, fordi begge bliver behandlet ens og omdannet til glucose af din lever. Dette fører så til en spids af fordøjelseshormoner som insulin, som på egen hånd vil resultere i vægt (fedt) gevinst.

En almindelig misforståelse er, at bananer giver en god og sund snack. Men bortset fra sin rige elektrolytprofil (kalium) og nogle fibre er en banan faktisk en snickers bar til din krop. Det samme princip gælder for næsten enhver anden frugt derude. Således har du måske hørt et par erfarne ernæringseksperter og diætister, der advarer folk om, at de spiser for meget frugt og ikke nok grøntsager. Endnu engang adskiller selv nogle grøntsager sig ikke meget fra en Snickers-bar, når de bliver fordøjet i din krop. For eksempel vil en rødbede give dig nogle ekstra fordele, men i det hele taget vil din krop ikke fortælle det bortset fra en Snickers-bar.

Snickers er nogle gode bare

Der er mange flere misforståelser omkring fedtforbrænding og energi, som du måske har fået at vide, men denne artikel handler ikke om hashing dem ud. I stedet lad mig introducere dig til ægte og enkle ernæringshakker, som du kan implementere i dag, som vil sætte dit system i fedtforbrændingsfunktion.

Ved nu ved du, at glukose kan stamme fra næsten enhver snack, du ville betragte som “sund”, og at fra dette større billede synspunkt er alle fødevarer i samme omfang. Hvad der virkelig betyder noget, er (1) kaloriindgangen, (2) din krops udgang via motion eller anden fysisk aktivitet, og selvfølgelig (3) makronæringsprofilen for den fødevarevare du vælger

Nu kan man sige, at der er alt for mange variabler, som stadig kan gøre banan til det bedre snacking valg. Det er sandt, men i dette tilfælde lad os dække de indledende virkninger måltidet har på din krop. Som det ofte er tilfældet i livet, må vi se forbi første indtryk, da noget, der synes godt og sundt ved et første øjekast, kan have følgevirkninger. Som du kan se i billederne ovenfor, fremhævede jeg kulhydratbelastningen af ​​begge fødevarer. Bananer har mindre kulhydrater, så du måske tror det er bedre, men det er ikke mængden af ​​carb, der er problematisk.

Det der betyder noget her er, hvordan disse kulhydrater går ned i sukker og fiber. Mens der er masser af sukker og nogle fibre i begge fødevarer, kan man argumentere for, at en banan har mindre af begge. Men når vi ser på makronæringsforholdene i en banan, falder appellen hurtigt.

Makronæringsforholdet (eller ‘makroer’) er opdelingen af ​​kulhydrater, protein og fedt pr. Måltid opdelt i procentdele. For eksempel for at øge muskelmassen kan din opdeling af daglige makronæringsstoffer være omkring 60% carbs, 30% protein og ca. 10% fedt. Det betyder, at 60% af den mad, du bruger i en dag, ville være af carb indhold, 30% ville være protein og så videre. I dette tilfælde har både banan- og Snickers-baren et tilsvarende forhold med en lille mængde fedt, moderat protein og en stor mængde kulhydrater (hvoraf de fleste er sukker arter snarere end fibre). Og dette er præcis, hvor svaret ligger på spørgsmålet fra starten af ​​denne artikel: Hvorfor ser kroppen en banan og en Snickers-bar som den samme.

EFTERLAD ET SVAR